Окружний адміністративний суд м. Києва

Позивач: Національна рада України з 

                  питань телебачення і радіомовлення
                  01601, м. Київ, вул. Прорізна, 2
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю                                

                     «Торсат»

                      01054, м. Київ вул. Дмитрівська,
                      18/24, офіс 30 
про визнання такими, що не відповідають Законам України та Європейській конвенції про транскордонне телебачення іноземних програм - «Первый канал. Всемирная сеть» (ОАО «Первый канал»), «РТР-Планета»,
 «Российский Информационный Канал «Россия-24» (ВГТРК «Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания»), «НТВ Мир» (ОАО «Телекомпания НТВ»)
Адміністративний позов

Відповідно до ч. 1 ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб’єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.

Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією із сторін є орган державної влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, їх посадова чи службова особа, крім справ з приводу їхніх рішень, дій чи бездіяльності у справах про адміністративні проступки (ст. 18 КАС України ).     

Про наявність у позивача адміністративної процесуальної дієздатності свідчить наступне. Частиною 4 ст. 50 КАС України передбачено, що юридичні особи, які не є суб’єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень, зокрема, у випадках, встановлених законом. Згідно із ст. 104 КАС України суб’єкт владних повноважень має право звернутись до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.  

Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами (ч. 1 ст. 1 Закону України „Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”).

Крім того, згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”, єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Національна рада).
До повноважень Національної ради (розділ III Закону України „Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”) належать наглядові (ст. 13 Закону), регуляторні (ст. 14 Закону) та щодо організації та перспектив розвитку телерадіомовлення (ст. 15 Закону).


Відповідно до ч. 3 ст. 39 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”, право на розповсюдження телерадіопрограм у багатоканальних телемережах мають виключно:

     а) телерадіоорганізації, що отримали ліцензії на мовлення з використанням ресурсу багатоканальної телемережі відповідно до вимог статті 23 цього Закону; 

     б) суб'єкти господарювання, яким Національна рада видала ліцензію провайдера програмної послуги. 


Суб'єкт господарювання, який перебуває під юрисдикцією України, має на меті здійснювати ретрансляцію і отримав на це дозвіл від правовласника (виробника), який не підпадає під юрисдикцію країни, що входить до Європейського Союзу, або країни, яка ратифікувала Європейську конвенцію про транскордонне телебачення ( 994_444 ), зобов'язаний адаптувати зміст призначених для ретрансляції програм до вимог законодавства України (ч. 2 ст. 42 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”).


ТОВ „Торсат” відповідно до рішення Національної ради №959 від 22 листопада 2006 року визнано суб’єктом інформаційної діяльності (свідоцтво серія ДР – НР №00030 від 30 жовтня 2007 року)

ТОВ „Торсат” згідно договорів: № 02-01/11 від 01 січня 2011 року,     № 409/3000 від 11 лютого 2013 року, № 1789/2000 від 17 липня 2012 року, №54-13С/dis від 12 листопада 2013 року отримало право на розповсюдження на території України іноземних програм «Первый канал. Всемирная сеть» (ОАО «Первый канал»), «РТР-Планета», «Российский Информационный Канал «Россия-24» (ВГТРК «Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания»), «НТВ Мир» (ОАО «Телекомпания НТВ»).
Виробником зазначених програм є Російська Федерація, яка не входить до Європейського Союзу та не ратифікувала Європейську конвенцію про транскордонне телебачення, а отже зміст призначених для ретрансляції на території України цих програм має бути адаптованим до вимог законодавства України.


До Національної ради на підставі власного рішення від 1 березня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України», уведеного в дію Указом виконуючого обов'язки Президента України від 2 березня 2014 року                    № 189/2014, звернулася Ради національної безпеки і оборони України (лист від 6 березня 2014 року № 242/2-5-1), з вимогою невідкладного розгляду питання щодо інформаційної безпеки України, зважаючи на складну ситуацію, що виникла після російської військової агресії на території України. 

Відповідно до ст. 13 Закону України „Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”, Національна рада здійснює офіційний моніторинг телерадіопрограм.

За результатами моніторингу (з 01.03.14 і який триває по сьогоднішній день) іноземних програм «Первый канал. Всемирная сеть», «РТР-Планета», «Российский Информационный Канал «Россия-24», «НТВ Мир», які ретранслюються у багатоканальних мережах провайдерів програмної послуги на території України зафіксовано ряд грубих порушень Закону України „Про телебачення і радіомовлення” та Європейської конвенції про транскордонне телебачення.


Так зокрема, зафіксовано порушення ч. 7 ст. 4, ст. 6 та 42 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» та вимог Європейської конвенції про транскордонне телебачення. 

Головною темою та характерною особливістю інформаційних та інформаційно-аналітичних передач вказаних телеканалів є пропаганда і заклики до зміни конституційного ладу в Україні її територіальної цілісності через застосування насильства та збройних сил Російської Федерації на території суверенної України та Автономної Республіки Крим, поширення сепаратистських звернень до Російської Федерації за допомогою, у тому числі, військовою, обґрунтування російськими політиками, державними посадовцями та представниками громадськості Російської Федерації використання збройних сил в Україні, а також планів щодо можливостей приєднання до Російської Федерації територій, які належать Україні, розпалювання міжетнічної та національної ворожнечі. 

Наприклад, 1 березня о 22:28 на телеканалі «НТВ-Мир» зафіксовано трансляцію документального фільму «Острый Крым», темою якого була історична, культурна, етнічна та юридична безпідставність приналежності Криму до території України, розпалювання міжнаціональної ворожнечі.
В ефірі передач «Прямой эфир» (ефір 3 березня) та «Специальний кореспондент» (4 березня) телеканалу «РТР-Планета» поширювалась інформація, яка пропагує війну, міжетнічну та національну ворожнечу, національну нетерпимість, обґрунтовувалась необхідність втручання Росії у внутрішні справи суверенної України. 
1 березня на телеканалі «Россия 24» зафіксовано пряму трансляцію позачергового засідання Ради Федерації, присвячену наданню дозволу Президенту В. Путіну на використання російських військ в Україні. У своїх виступах члени Ради Федерації обґрунтовували застосування сили проти суверенної держави України. 

11 березня на цьому телеканалі артист Леонід Ярмольник заявив: «Люди, которые там (Західна Україна) живут, мне кажутся странными в том смысле, что им кажется, что они кого-то ненавидят, кого-то не любят. На самом деле, они не любят себя, не любят своих детей». 
5 березня на телеканалі «Первый канал. Всемирная Сеть» у передачі «Вести», початок трансляції о 19:00, було оголошено про те, що в Україні продовжуються загрози російськомовному населенню. Для прикладу було наведено ситуацію у Львові, у якому, відповідно до коментаря ведучого, готуються до погромів російськомовного населення аналогічних тим, які проводили нацисти під час окупації у роки Другої Світової війни.  

За даними «Чорноморської телерадіокомпанії», м. Сімферополь, станом на 6 березня 2014 року на частотах телерадіоорганізації незаконно почалось мовлення російського інформаційного телеканалу «Россия 24». 

Передачі новин телеканалів «НТВ-Мир», «РТР-Планета», «Россия 24» та «Первый канал. Всемирная сеть» («Вести», «Сегодня», «Время») розповсюджували інформацію про події в Україні, яка є упередженою, необґрунтованою, та незбалансованою, що є порушенням вимог Європейської конвенції про транскордонне телебачення та Закону України «Про телебачення і радіомовлення».  


За період з 1 по 13 березня в ефірі вказаних телеканалів жодного разу не подавалось альтернативної думки громадян Росії та України, представників медійної галузі цих держав або коментаря офіційних осіб України про події в Україні, що суперечить світовим стандартам журналістики і має на меті не поширення інформації, а відверто пропагандистський вплив на свідомість громадян України. 

 Також, надаємо до суду запис програм та передач телеканалів «НТВ-Мир», «РТР-Планета», «Россия 24» та «Первый канал. Всемирная сеть» на окремих носіях на підтвердження своєї позиції.


У зв’язку з цим, керуючись ст. 7, 42 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”, ст. 1, 13, 17 Закону України Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”,



Прошу:
1. Визнання такими, що не відповідають Законам України та Європейської конвенції про транскордонне телебачення іноземних програм - «Первый канал. Всемирная сеть» (ОАО «Первый канал»), «РТР-Планета», «Российский Информационный Канал «Россия-24» (ВГТРК «Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания»), «НТВ Мир» (ОАО «Телекомпания НТВ») та тимчасово заборонити ретрансляцію цих програм в багатоканальних мережах на території України.

Додатки:
1. Докази сплати судового збору;

2. Докази відправки відповідачу копії позову;

3. Копія договору № 02-01/11 від 01 січня 2011 року укладений між ТОВ „Об’єднання Російський Телеканалів” та ТОВ „Торсат” про передачу виключних прав на розповсюдження програм телеканалу„Перший канал. Всесвітня мережа”.
4. Копія договору № 409/3000 від 11 лютого 2013 року укладений між Федеральним державним унітарним підприємством „Всеросійська державна телевізійна і радіомовна компанія”, представлене філією „Зовнішньоекономічне об’єднання „Совтелеекспорт” та ТОВ „Торсат” про передачу виключного права на розповсюдження програм телеканалу „Российское телевидение и радио – Планет (РТР-Планета).
5. Копія договору № 1789/2000 від 17 липня 2012 року укладеного між Некомерційним партнерством „Російське товариство з організації т управління проектами в галузі засобів масової інформації і масових комунікацій” з ТОВ „Торсат” про передачу не виключних прав на розповсюдження програму телеканалу „Росия 24”.
6. Копія договору на розповсюдження №54-13С/dis від 12 листопада 2013 року укладений між NTV World Limited та ТОВ „Торсат” про передачу не виключних прав на розповсюдження програму телеканалу „НТВ-Мир” 
7. Запис програм та передач телеканалів «НТВ-Мир», «РТР-Планета», «Россия 24» та «Первый канал. Всемирная сеть»; 
8. Копія свідоцтва серії ДР - НР № 00030 від 30.10.07 р.
Голова Національної ради                                                       В.А. Манжосов
Заступник голови 

Національної ради                                                                   Л.М. Мудрак
